Sinds een tijd word ik geconfronteerd met een hartenkreet van medewerkers in bedrijven. In gesprekken die gaan over hun dagelijkse praktijk vragen mensen geregeld om Management Loos Overleg (MLO). Het blijkt iedere keer opnieuw dat managementlagen eerder last opleveren dan dat ze van dienst zijn. Uiteraard wat kort door de bocht, maar toch blijkt uit veel onderzoeken dat managementlagen hinderen, de boel opstoppen, voortgang vertragen of zelfs stoppen. Medewerkers blijken knelpunten, oorzaken en oplossingen beter aan te pakken als er geen manager bij is. Zelfstandigheid wordt aangeboord, verantwoordelijkheid wordt als vanzelf genomen, saamhorigheid wordt over de schuttingen opgebouwd. Zonder manager worden zaken weer spannend, achterover leunen is er niet bij en van tweerichtingsverkeer in communicatie (de meerderheid van ‘overleg’ is eenrichtingsverkeer) is weer sprake.

Hoe MLO voor elkaar te krijgen? Dat lijkt nog niet zo gemakkelijk, te meer daar de manager ook vindt dat hij/zij er niet voor niets zit. Probeer eens een uur met een paar collega’s bij elkaar te komen om wat zaken ‘af te stemmen’. Vergroot het aantal medewerkers en breng er een zeker ritme in. Laat zien dat het werkt door resultaten te boeken. Als de manager er eenmaal aan gewend is, zul je zien dat de samenwerking verbeterd en vermindering in irritatie, fouten, klachten het geval is. Mocht de manager zich er dan toch weer in willen mengen, herinner hem er dan aan dat hij zeker belangrijkere zaken te doen heeft.