Stephen M.R. Covey heeft een heldere boodschap: vertrouwen verandert alles. Zijn formule is ↓vertrouwen = ↓ snelheid ↑kosten. Wanneer vertrouwen afneemt, neemt ook de snelheid af en stijgen de kosten. Wanneer vertrouwen toeneemt, neemt de snelheid toe en nemen de kosten af. ↑vertrouwen = ↑snelheid ↓kosten. Vertrouwen is dan ook geen soft skill, maar een keiharde economische factor.

Covey beschrijft de vijf cirkels van vertrouwen. Deze cirkels representeren de 5 niveaus waarop we vertrouwen moeten bouwen; vertrouwen in jezelf, relatievertrouwen, organisatievertrouwen, marktvertrouwen en maatschappelijk vertrouwen. Deze dimensies zijn onderling verbonden; te beginnen met vertrouwen in jezelf.

Zelfvertrouwen, de eerste cirkel, wordt onder meer bepaald door integriteit en intenties. Covey zegt onder meer over intentie: We neigen ernaar onszelf te beoordelen op basis van onze intentie, terwijl we anderen beoordelen op basis van hun gedrag
De tweede cirkel, Vertrouwen in relaties gaat erover hoe je in relatie met anderen vertrouwen kunt opbouwen. Covey verdeelt dit in 13 gedragingen

  1. Vertel de waarheid, wees eerlijk
  2. Toon respect, geef oprecht om anderen
  3. Creëer transparantie, wees open
  4. Herstel je fouten, biedt excuses aan
  5. Wees loyaal, geef credits aan anderen
  6. Lever resultaten
  7. Verbeter jezelf steeds weer, ontwikkel jezelf
  8. Confronteer, maak moeilijke dingen bespreekbaar
  9. Maak verwachtingen helder en bespreek ze
  10. Wees verantwoordelijk
  11. Luister eerst, begrijp de ander
  12. Houd je aan je afspraken
  13. Bouw vertrouwen uit, laat zien dat je er in gelooft

Organisatievertrouwen, de derde cirkel, gaat over de vraag hoe leiders vertrouwen kunnen genereren binnen hun organisatie. Afstemming is volgens Covey het belangrijkste principe van deze cirkel. Het helpt leiders om structuren, systemen en symbolen voor organisatievertrouwen te creëren.

De principes die ten grondslag liggen aan Marktvertrouwen, de vierde cirkel, zijn Merk en Reputatie. En bij Maatschappelijk vertrouwen, de vijfde cirkel, gaat het om de bijdrage van de organisatie aan een gezonde samenleving.